Monday 26 December 2016

RESAM UTHMANI

TAJUK-TAJUK UTAMA

1. PENGERTIAN RASM UTHMANI
2.SEJARAH PENGUMPULAN DAN PENULISAN ALQURAN
3.KAEDAH-KAEDAH RASM UTHMANI
4.KEKUATAN DAN KELEMAHAN RASM UTHMANI





l PENGERTIAN RASM ‘UTHMANI
Ø  Kalimah ‘Rasm’ : Penulisan
Ø  ‘Uthmani adalah bersempena zaman khalifah ‘Uthman Bin ‘Affan
Ø  Rasm ‘Uthmani : bentuk dan cara penulisan ayat Al-Quran berdasarkan kepada mushaf ‘Uthmani (di zaman ‘Uthman Bin ‘Affan)


l SEJARAH PENGUMPULAN DAN PENULISAN AL-QURAN
(3 Zaman)
1)      Zaman Rasulullah s.a.w
2)      Zaman Abu Bakar As-Siddiq
3)      Zaman ‘Uthman Bin ‘Affan

Zaman Rasulullah s.a.w :

ü  PENURUNAN AL-QURAN :
-          Rasulullah s.a.w memperdengar, menerang & menghurai maksud dan kehendak ayat Al-Quran.


ü  TINDAKAN PARA SAHABAT :
-          Hafal dan tulis pada tulang, kulit binatang, pelepah tamar, batu dan kulit kayu.


ü  PENULISAN DAN PENGUMPULAN AWAL :
-          Sahabat membuat himpunan sendiri
-           Hafalan lebih ditekankan



Zaman Abu Bakar As-Sidiq :
ü  FAKTOR :
-          Berlaku peperangan (Al-Yamamah) &70 huffaz Al-Quran mati syahid


ü  PENCENTUS IDEA :
-          Saidina Umar Al-Khattab

ü  SAHABAT YANG DIAMANAHKAN :
-          Zaid bin Thabit dan dibantu oleh para sahabat lain
-           Terhasil mushaf Al-Quran pertama.








Zaman ‘Uthman bin Affan
ü  FAKTOR :
-          Berlaku perselisihan faham tentang bacaan Al-Quran akibat perluasan wilayah Islam

ü  SAHABAT YANG DIAMANAHKAN :
-          Zaid bin Thabit, Abdullah bin Zubair, Abdul Rahman bin Harith, Said bin Al-’Ash

ü  FAEDAH PEMBUKUAN :
-          Satukan umat Islam dalam penggunaan mushaf yang seragam dari segi ejaan & tulisan.

-          Satukan bacaan dan tertib surah-surah.



CARA PERLAKSANAAN PENGUMPULAN
1.Menyalin lembaran yang diambil daripada rumah Hafsah bt Umar
2.Mengambil keputusan dalam penulisan al quran berdasarkan bacaan para huffaz
3.Jika terdapat perbezaan di dalam bacaan harus ditentukan melalui dialek suku quraish kerana alquran  diturunkan dalam dialek mereka.
4.Dibukukan


PERBEZAAN PENGUMPULAN MUSHAF AL-QURAN

ZAMAN
SEBAB

SUMBER

PIHAK YANG TERLIBAT
BENTUK PROSES PENGUMPULAN
CARA PENGUMPULAN
Nabi
Arahan Nabi

Nabi
Nabi
Mengikut  masa turun
Hafaz dan catat
Saidina Abu Bakar
Syahid huffaz

Catatan di rumah nabi & hafazan sahabat

Zaid bin Thabit, Umar
Mengikut turutan ayat tanpa surah
Catatan dalam satu mushaf
Saidina ‘Uthman
Berbeza bacaan
Mushaf zaman Abu Bakar
4 ahli jawatan kuasa
Mengikut turutan ayat dan surah
Salin kepada beberapa salinan


KELEBIHAN RASM ‘UTHMANI :
  1. Mudah mengingati bentuk bacaan
  2. Mengikut sunnah rasulullah
  3. Kedudukan ayat terakhir dalam mukasurat adalah teratur
  4. Dibaca berbagai qiraat


Ø  MUDAH MENGINGATI BENTUK BACAAN
-          Baris tanwin yang berbeza dapat menentukan bentuk bacaan sesuatu hukum tajwid, sama ada dengung atau pun tidak.
-          Tanda waqf diletakkan di tempat yang sesuai untuk panduan pembaca.

Ø  MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH
-          Tulisan yang mengikut rasm atau tulisan yang ditulis di zaman Rasulullah.

Ø  KEDUDUKAN AYAT TERAKHIR DALAM MUKASURAT ADALAH TERATUR
-          Setiap mukasurat dalam mashaf Rasm Uthmani diakhiri dengan ayat penuh. Dan pembaca dapat memberhentikan ayat bacaan dengan baik dan selesa.

Ø  DIBACA BERBAGAI QIRAAT
-          Tulisannya yang seragam dapat dibaca dalam berbagi-bagai bentuk qiraat. Memudahkan semua al-huffaz membuat rujukan.
KELEMAHAN RASM ‘UTHMANI
v  Sukar dibaca apabila ditulis tanpa baris
v  Bentuk tulisannya yang agak keliru jika ditulis tanpa baris, ini menyulitkan pembaca-pembaca yang baru mengenali al-quran untuk membaca dengan tepat.




l KAEDAH-KAEDAH RASM ‘UTHMANI
Kaedah 1 : Membuang Huruf
1. Membuang huruf Alif (ا)
رسم عثماني
رسم املائي
العلمين
العالمين
الصِّرط
الصراط
صدقين
صادقين


Contoh tulisan rasm ‘uthmani :



2. Dengan membuang huruf Wau (و)

رسم عثماني
رسم املائي
يلوون
يلوون
داوود
داوود
يدع الإنسان
يدعو الإنسان


3. Membuang huruf Ya (ي)
رسم عثماني
رسم املائي
النبيـــن
النبيين
ابرهــم
ابراهيم

4. Membuang huruf Lam (ل)
رسم عثماني
رسم املائي
الَّذي
اللذي
فادَّرئتم
فالدرئتم


5. Membuang huruf Nun (ن)
رسم عثماني
رسم املائي
لا تأمنا
لا تأمننا
نـجي
ننجي




6. Membuang huruf –huruf ejaan bagi HURUFفواتح السور
قاف، نون، صاد ق، ن، ص
كاف ها يا عين صاد كهيعص

Kaedah 2 : Menambah Huruf
1. Menambah huruf Alif (ا)
رسم عثماني
رسم املائي
أبنــؤا
أبناء
واتقوا الله
واتقو الله
أنبــؤا
أنباء
مائة صابرة
مئة صابرة



2. Menambah huruf Wau (و)
رسم عثماني
رسم املائي
سأوْريكم دار
سأريكم دار
اوْلوا الأرحام
الوا الأرحا
أوْلئك
ألئك





3. Menambah huruf Ya (ي)
رسم عثماني
رسم املائي
أفإيـن
افائن
نبإىْ
نباء
من ورآىِْ
من ورآء



Kaedah 3 : Penulisan Hamzah (ء)
1. Penulisan Hamzah (ء) di awal kalimah
رسم عثماني
رسم املائي
أمر
امر
أزوج
ازواج
أبوب
ابواب


2. Penulisan Hamzah (ء) di tengah kalimah
رسم عثماني
رسم املائي
قرءَانا
قرآنا
القرءان
القرآن
يـادم
يا ادم



PERBANDINGAN RASM ‘UTHMANI DENGAN RASM IMLAK

بيل

رسم املائي

رسم عثماني

اية

سورة

1
العالمين

العلمين

2
الفاتحة
2

الصراط

الصرط

6
الفاتحة

3

الكتاب
الكتب

2
البقرة

4
الصلاة

الصلوة

2
البقرة

5
ابصارهم

ابصرهم

7
البقرة



3. Menggantikan Nun (ن) dengan Alif (ا)
رسم عثماني
رسم املائي
لنسفعا بالناصية
لنسفعن بالناصية
فتعسا لهَّم
فتعسن لهم


4. Menggantikan (ة) dengan (ت)
رسم عثماني
رسم املائي
رحمت
رحمة
مرضات
مرضاة
نعمت
نعمة
                                  TANDA BACAAN RASM ‘UTHMANI


1. Tanda Bulat Kecil   ْ0 ) )
-          Tanda ini terletak di atas huruf `Illah (اْ وْ ىْ)
-          Huruf tambahan, tidak dibaca sebagai huruf mad ketika wasal atau waqaf.
-          Contoh :
                           وَأُوْلُوْا الأَرحَام، مَلإيْهِ، أَفَإِيْن مَّاتَ، مِاْئَةٌ صَابِرَةٌ


2. Tanda Bersambung 

  -     Tanda ini hanya terletak di atas huruf alif   
   .
   -     Dinamakan همزة الوصل, wujud di awal kalimah & ditiadakan dari segi bacaan ketika     
             menyambung bacaan.
      -      Contoh :
                                  

                 
                                                   


3. Bulatan Bujur Meninggi
-          Tanda ini hanya terletak di atas huruf alif   


-          Sebagai huruf terakhir pada kalimah jika huruf yang berikutnya berbaris.
-          Hazaf dari bacaan semasa menyambung ayat, dibaca sebagai huruf mad ketika berhenti.
-          Contoh :


4. Tanda Kepala Huruf (خ) tanpa Titik (
      )
  -          Terletak di atas mana-mana satu huruf.
-          Menunjukkan huruf berkenaan bertanda sukun & dibaca Izhar.
-          Contoh :



5. Huruf Yang Tidak Bertanda Sukun (2 keadaan)
Pertama
-          Jika terdapat huruf yang tidak bertanda sukun dan huruf berikutnya bersabdu, maka huruf yang tidak bertanda sukun diidghamkan kepada huruf berikutnya dengan cara Idgham Kamil (Memasukkan Secara Sempurna).
-          Contoh :

Kedua
-          Jika terdapat huruf yang tidak bertanda sukun dan huruf berikutnya tidak bersabdu, maka ia diidghamkan kepada huruf berikutnya dengan cara Idgham Naqis (Memasukkan Secara Tidak Sempurna).
-          Contoh :



     

6. Huruf Mim Kecil ( م)
-          Ganti baris dua (tanwin) dan jika terletak di atas huruf Nun yang diikuti dengan huruf Ba (ب) tanpa sabdu menunjukkan Hukum Iqlab.
-          Contoh : 




7. Tanda Tanwin (   
           



2 keadaan
Pertama
-          Tanda baris dua (tanwin) yang bersamaan barisnya dan baris hadapan yang diterbalikkan 

     tanda keduanya 



    menunjukkan bacaan ini diIzharkan.
-          Contoh :
 

Kedua




-          Tanda baris dua (tanwin) yang menyimpang (tidak selari), dan baris dua di hadapan berbentuk 2 huruf Wau berturut-turut dan diikuti huruf bertanda Sabdu, ia menunjukkan Idgham Ma’al Ghunnah.
-          Contoh :


8. Huruf Alif Kecil (ا), Wau (و), Ya (ي) dan Nun (ن)
-          Bermaksud huruf asal yang tertinggal dan mesti dibaca.
-          Contoh :
      
  

Huruf Sin Kecil (س) terletak di atas dan di bawah huruf Sad (ص)
-          Contoh :
بصطة
المصيطرون

9. Tanda Mad Panjang (~)
-          Tanda ini terletak di atas huruf mad tertentu, menunjukkan wajib membaca madnya lebih panjang daripada Mad Asli.
-          Contoh :

10. Bulatan Berhias (       )
-          Menunjukkan penghujung ayat dan nombor menyatakan bilangan ayat dalam surahnya.
-          Contoh :





11.Garisan melintang

-          Garisan melintang yang terletak di atas atau di bawah kalimah tertentu memberi tanda peringatan tunduk sujud kepada Allah.
-          Terdapat 15 tempat sujud dalam al-Qur’an
      Contoh 




12.Tanda berupa intan
- Terletak di bawah huruf Ra’ (ر) dalam surah Hud, ayat 41.
- Baca secara Imalah fathah huruf Ra’ kepada Kasrah (condongkan bacaan baris di atas hampir kepada baris di bawah).
- Contoh :
- بسم الله مجرـها

Kedua
- Terletak di atas huruf Mim dan Nun bersabdu pada surah Yusuf, ayat 11.
- Baca secara Isymam (Memuncungkan bibir mulut ke hadapan).
- Contoh :
لا تأمنا 

Waqf  Tam  ( Berhenti Harus ) مـ 
Contoh :                      مـ
إنما يستجيب الذين يسمعون  والموت يبعثهم الله ثم إليه ترجعون

Waqf Kafi   (Berhenti / Memadai)  قلى

Contoh :
                   قلى   
كذ لك يبين الله لكم ءايته والله عليم حكيم   

Waqf Hasan (Berhenti Elok / Baik ) صلى

Contoh :
                          صلى
سبح لله ما فى السموات وما فى الأرض وهو العزيز الحكيم 

Waqf  Ja’iz  ( Berhenti Harus ) ج
Contoh :
                      ج
ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء  والله وسع عليم 

Waqf Qabih ( Berhenti tidak elok ) لا











1 comment: